گسترش روابط تجاری بر پایه همکاری SMEهای دو طرف

 

در دیدار رئیس و نایب‌رئیس اتاق ایران با هیات‌رئیسه کنفدراسیون شرکت‌های کوچک و متوسط اقتصادی فرانسه و رئیس انجمن فرانکوفون این کشور، بر همکاری بین بنگاه‌های کوچک و متوسط دو کشور به ویژه در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید شد. صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق ایران، به ظرفیت‌ها و امکانات دو کشور اشاره کرد و همکاری در حوزه‌های خدمات فنی و مهندسی، جاده‌سازی و ساختمان‌سازی را امکان‌پذیر دانست. او همچنین به توانمندی‌های ایران در تولید و صادرات محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای اشاره کرد و از امکان همکاری مشابه با فرانسه سخن گفت. حسن‌زاده از برگزاری رویدادهای بین‌المللی در ایران خبر داد که منجر به امضای ۳۰۰ تا ۴۰۰ قرارداد با حضور هیات‌هایی از کشورهای مختلف، به ویژه آفریقایی، شده است و تاکید کرد که ایران در حال افزایش سطح مناسبات تجاری با کشورهای آفریقایی است.

حسین پیرموذن، نایب‌رئیس اتاق ایران، تأکید کرد که سیستم اقتصادی فرانسه و ایران هر دو بر بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) متمرکز هستند و تقویت روابط این بنگاه‌ها می‌تواند به افزایش سطح روابط بین دو کشور کمک کند. او نقش سفارت‌خانه‌ها را در فراهم کردن اطلاعات لازم برای فعالان اقتصادی دو کشور مهم دانست و بر اهمیت این نهادها در گسترش مناسبات تجاری تأکید کرد. پیرموذن به دوران برجام و حضور هیات‌های تجاری اروپایی در ایران اشاره کرد و گفت که بسیاری از این هیات‌ها شامل نمایندگان SME بودند. وی پیشنهاد کرد گروهی ارتباطی بین بنگاه‌های ایرانی و فرانسوی تشکیل شود تا اطلاعات اقتصادی مبادله و روابط تجاری تقویت شود.

در بخش دیگری از این نشست، اعضای هیات رئیسه کنفدراسیون شرکت‌های کوچک و متوسط اقتصادی فرانسه، برقراری روابط تجاری بین SME های دو کشور را به عنوان راهکاری مناسب برای احیا و گسترش روابط تجاری بین ایران و فرانسه توصیف کردند. آنها اشاره کردند که بنگاه‌های کوچک و متوسط فرانسوی از حمایت کافی دولت برخوردار نیستند و برای ادامه فعالیت خود به شریک‌های تجاری نیاز دارند، که این فرصت را برای همکاری با بنگاه‌های ایرانی فراهم می‌کند. همچنین، همکاری در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، به ویژه انرژی بادی، مورد تأکید واحدهای فرانسوی بود. از طرف دیگر، در حال حاضر یک سوم SME های فرانسه در پاریس مستقر هستند و در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.