کاهش صادرات فولاد و قیر به دلیل سیاست‌های ارزی

رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران، با اشاره به برخی سیاست‌ها و تصمیمات بانک مرکزی، از کاهش صادرات فولاد و قیر از ابتدای سال خبر داد. او بیان کرد که صادرکنندگان این محصولات به دلیل عرضه اجباری ارز در سامانه نیما با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

 

ارائه بسته پیشنهادی وزارت صمت برای حمایت از صادرات

وزارت صنعت، معدن و تجارت در بسته پیشنهادی خود برای حمایت از صادرات، هدف‌گذاری 47 میلیارد دلاری را برای صادرات امسال در نظر گرفته است. از این میزان، 12 میلیارد دلار به عهده صادرکنندگان بخش خصوصی است. با این حال، این بخش از صادرکنندگان به دلیل عدم استفاده از انرژی ارزان و شرایط خاص شرکت‌های دولتی، با چالش‌های ارزی روبرو هستند.

پیشنهاد اتاق ایران برای حل مشکل تعهد ارزی صادرکنندگان

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران پیشنهاد کرد که سبد وارداتی معادل 8.5 تا 9 میلیارد دلار برای این گروه از صادرکنندگان تعریف شود تا فقط امکان واردات از ارز صادراتی داشته باشند و با واگذاری ارز و کوتاژ به واردکنندگان، مشکل تعهد ارزی آنها حل شود.

 

 

مشکلات صادرکنندگان در استفاده از خدمات کشتیرانی

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران به مشکلات صادرکنندگان در استفاده از خدمات کشتیرانی اشاره کرد و گفت که این مشکلات به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست و عدم وجود امکانات کافی در بنادر است. او همچنین از آمادگی اتاق ایران برای مشارکت در نوسازی زیرساخت‌های حمل‌ونقل دریایی خبر داد.

 

خدمات کشتیرانی ایران به صادرکنندگان

 

 

در پایان این نشست، مقرر شد که موضوعات درخواستی و پیشنهادات هریک از نمایندگان انجمن‌ها و اعضای کمیسیون در قالب نامه رسمی به سازمان کشتیرانی ارسال شود. همچنین اتاق ایران آمادگی خود را برای برگزاری نشست‌های مشترک با کمیسیون‌های متناظر در اتاق‌های سراسر کشور برای بررسی مشکلات صادرات در هر استان اعلام کرد.

 

 

همکاری اتاق ایران و سازمان کشتیرانی برای حل مشکلات صادرات


معاون توسعه بازار گروه کشتیرانی ایران، در این نشست به تشریح توانمندی‌ها و امکانات سازمان کشتیرانی برای صادرکنندگان پرداخت. او از جمله این خدمات به حمل‌ونقل دور تو دور (Door T0 Door)، راه‌اندازی خطوط جدید به بخش‌های مختلف قاره آفریقا، ارائه بسته‌های تخفیفی برای طیف زیادی از محصولات صادراتی، بیمه رایگان برای محصولات صادراتی و خرید بیش از 400 دستگاه کانتینر یخچالی اشاره کرد.


 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.