نشست رئیس اتاق ایران و سفیر پاکستان در تهران

رئیس اتاق بازرگانی ایران، صمد حسن‌زاده، در دیدار با سفیر پاکستان در تهران بر تسریع اجرایی شدن مکانیسم تهاتر و موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان تأکید کرد. او با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ها برای توسعه روابط تجاری، همکاری در حوزه‌های دارو، تجهیزات پزشکی، پتروشیمی، انرژی، قطعات خودرو، خدمات فنی-مهندسی و الکترونیک را پیشنهاد داد. همچنین، حسن‌زاده بر فعال‌سازی شورای تجاری مشترک ایران و پاکستان و نوسازی زیرساخت‌های مواصلاتی به ویژه در مرز ریمندان تأکید کرد. او هدف رسیدن به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری بین دو کشور را مطرح کرد و بر برنامه‌ریزی  جهت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و همچنین تسهیل در صدور روادید برای تجار ایرانی نیز مورد تأکید قرار داد.

محمد مدثر تیپو، سفیر پاکستان در تهران، اظهار داشت که هدف تجارت ۱۰ میلیارد دلاری بین ایران و پاکستان، توافقی است که در زمان رئیس‌جمهور فقید ایران و نخست‌وزیر پاکستان به‌دست آمده و اکنون توسط دولت پاکستان پیگیری می‌شود. او تأکید کرد که فعال‌سازی ۲۴ ساعته گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور به عنوان گام اول در این راستا بسیار مؤثر خواهد بود.

تیپو درباره نوسازی گذرگاه‌ها و زیرساخت‌های مرزی گفت که این درخواست‌ها به مقامات دولتی منتقل شده و پیگیری می‌شود. وی همچنین به مکانیسم تهاتر اشاره کرد و بیان داشت که این مکانیسم با موانع اداری مواجه است و نیاز به پیگیری هر دو دولت دارد. تیپو خاطرنشان کرد که مشکل اصلی در تجارت بین دو کشور عدم توازن تجاری است، زیرا صادرات ایران به پاکستان به ۱.۶ میلیارد دلار می‌رسد، اما صادرات پاکستان به ایران بسیار کم است.

او تأکید کرد که موافقت‌نامه تجارت آزاد زمانی اجرایی خواهد شد که منافع دو طرف در نظر گرفته شود و پیشنهاد داد که اتاق ایران برای صدور روادید، فعالان اقتصادی را به سفارت معرفی کند. سفیر پاکستان از فعال شدن شورای تجاری مشترک استقبال کرد و بر ضرورت ساماندهی وضعیت پرداخت‌ها و افزایش حجم تجارت بین دو کشور تأکید کرد. در نهایت، او خواستار مقابله با تغییرات مداوم مقررات تجاری و گمرکی از طرف ایران شد تا فعالان اقتصادی پاکستانی بتوانند به‌طور مؤثرتری برنامه‌ریزی کنند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.