مدل تازه در روابط اقتصادی ایران و چین

ا حضور یک هیات از آکادمی علوم اجتماعی چین در اتاق بازرگانی تهران و گفت‌‌وگو میان اعضای این هیات با دبیرکل و جمعی از معاونان و مدیران اتاق تهران، نقاط ضعف و قدرت روابط و مناسبات اقتصادی ایران و چین به بحث گذاشته شد و پس از تبادل‌نظر میان دو طرف، مقرر شد گفت‌و‌گوها میان اتاق تهران و آکادمی علوم اجتماعی چین که از جایگاه بالایی در تصمیم‌سازی‌ها در این کشور برخوردار است، ادامه داشته تا با هم‌فکری و تضارب آرا، چارچوب مناسبات اقتصادی دو کشور به مدل و الگوی کارآمد و مبتنی بر برد-برد دست یابد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این جلسه، پروفسور یو جوچینگ، مدیر دپارتمان انستیتو مطالعات غرب آسیا و آفریقا آکادمی علوم اجتماعی چین، به ارائه توضیحاتی در رابطه با این نهاد و کارکردهای آن پرداخت و با بیان اینکه این آکادمی، کانون تفکر و اندیشکده در حوزه اقتصاد و علوم اجتماعی در چین است، گفت: آکادمی علوم اجتماعی چین مطالعات گسترده‌ای در رابطه با کشورهای جهان و نقشه راه مناسبات چین با این کشورها صورت داده است. چین و ایران سابقه دیرینه مناسبات سیاسی و اقتصادی دارند و طی مشارکت و هم‌فکری میان نهادهای اندیشه‌ساز از جمله اتاق‌های بازرگانی، می‌توان از فرصت‌های موجود در راستای بهبود روابط اقتصادی دو کشور استفاده کرد.

دبیرکل اتاق تهران نیز در این دیدار به تحریم‌ها علیه ایران از سوی ایالات متحده آمریکا و آثار و تبعات آن بر کیفیت زندگی مردم اشاره کرد و با بیان اینکه دولت‌ها در آمریکا طی چند دهه گذشته، از ابزار تحریم اقتصادی علیه سایر کشورها نیز استفاده کرده‌اند، افزود: ایران و چین تنها کشورهایی در جهان هستند که مناسبات و روابط‌شان در طول تاریخ همواره در مسیر صلح و آرامش بوده و نشانی از جنگ و نزاع میان این دو کشور طی ادوار مختلف تاریخ در آن دیده نمی‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، بهمن عشقی با اشاره به جایگاه اتاق بازرگانی تهران به عنوان نهاد قدیمی بخش خصوصی در ایران و خاورمیانه، و یادآوری اینکه اعضای اتاق تهران حجم بالایی از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد که اتاق بازرگانی تهران برای اصلاح مناسبات اقتصادی ایران و چین، استراتژی و برنامه مدون دارد. دبیرکل اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش، بر همکاری و هم‌فکری مستمر میان اتاق تهران، مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه ایران و آکادمی علوم اجتماعی چین، تاکید کرد.

همچنین فریال مستوفی، رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران، نیز در سخنانی پیرامون فعالیت‌های این مرکز و مطالعات صورت گرفته از سوی این بخش از اتاق تهران در رابطه با پروژه کمربند – راه، توضیحاتی را ارائه داد.

وی با اشاره به مداخله غیرقانونی آمریکا در روند مناسبات تجاری دو کشور و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه، دستیابی به راه‌حلی برای رفع مشکلات مربوط به تبادلات پولی شرکت‌های دو کشور را ضروری دانست. همچنین دیاکو حسینی، معاون بررسی‌های اقتصادی، به همراه حسام‌الدین حلاج، معاون بین‌الملل اتاق تهران، و نیز محسن شریفی‌نیا استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی و از کارشناسان حوزه چین، با طرح پرسش‌‌هایی، پیرامون اصلاح و بهبود روابط اقتصادی ایران و چین و نقش بخش‌خصوصی و البته طرح و پروژه‌های دولت چین، در شکل‌گیری مدل تازه‌ای از روابط، با اعضای هیات اعزامی آکادمی علوم اجتماعی چین به گفت‌و‌گو پرداختند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.