اقدامات مشترک برای توسعه صادرات

اعضای هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران با حضور در نشست هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران، در مورد مشکلات پیش روی توسعه صادرات و برنامه‌های مشترک با اعضای هیات رئیسه اتاق تهران دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار دو طرف بر توسعه همکاری‌های دوجانبه برای مانع‌زدایی از صادرات تاکید کردند.

نایب‌رئیس هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران با اشاره به ملاقاتی که هیات مدیره این تشکل با هیات رئیسه اتاق تهران داشته است، گفت: در این جلسه درباره زمینه های همکاری، کمک به وضع صادرات و مقررات‌زدایی گفت‌وگو شد و توافقاتی برای برخی اقدامات مشترک صورت گرفت.

محمدرضا مرتضوی سپس به تشکیل شورای راهبردی توسعه صادرات استان تهران توسط اتاق تهران اشاره کرد و گفت: اتاق تهران گام بزرگی را در جهت کمک به تقویت صادرات برداشته و کنفدراسیون صادرات نیز اعلام کرد که برای تحقق این هدف، تجربیات خود را در اختیار اتاق تهران خواهد گذاشت.

مرتضوی با بیان اینکه هدف اولیه، افزایش دو برابری ارزش صادرات کارت‌های بازرگانی مربوط به اتاق تهران است، ادامه داد: در جلسه مشترک، در مورد تمرکز بر روی تعدادی از کشورها و مقاصد صادراتی، استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده استان، بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی تولیدی و تجاری تبادل‌نظر صورت گرفت و مقرر شد جلسات منظم و مستمری با حضور نمایدگان اتاق تهران و کنفدراسیون صادرات برگزار شود و تجربیات و امکانات خود را با شورای راهبردی توسعه صادرات استان به اشتراک بگذاریم.

ضرورت پرهیز از موازی‌کاری

حسن احمدیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران، با اشاره به مباحثی که در این جلسه مشترک مطرح شده است، گفت: یکی از موضوعاتی که در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت، پرهیز از موازی‌کاری بود. این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که علاوه بر اتاق تهران و کنفدراسیون صادرات، اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت نیز فعالیت‌هایی در زمینه صادرات دارند و بسیار مهم است که موازی‌کاری صورت نگیرد.

احمدیان در ادامه گفت: در عین حال، هر یک از تشکل‌هایی که در حوزه صادرات فعالیت می‌کنند، نقشه راهی ترسیم کرده و مطالعاتی در این زمینه دارند. بنابراین تعامل اتاق تهران، اتاق ایران، سازمان توسعه تجارت و کنفدراسیون صادرات ایران با رویکرد استفاده از اطلاعات این تشکل‌ها نیز بسیار راهگشا خواهد بود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد که استفاده از آمارهای سازمان توسعه تجارت و همچنین بهره‌گیری از ظفیت رایزنان بازرگانی نیز در این جلسه مورد تاکید قرار گرفت.

تلاش برای افزایش دو برابری صادرات استان تهران

جمشید نفر، بازرس هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایرانريال نیز با اشاره به جزئیات این نشست و توافقات صورت گرفته توضیح داد: با توجه به اهداف مشترک و مسئولیتی که هر دو نهاد در حوزه صادرات بر عهده دارند، در جلسه مشترک اتاق تهران و کنفدراسیون صادرات ایران پیشنهادات مؤثری ارائه شد.

او افزود: در این جلسه دبیرکل اتاق تهران به این نکته پرداخت که طی 10 ماهه نخست سال 1402 رقم صادرات از منشأ کارت‌های بازرگانی اتاق تهران به حدود 12 میلیارد دلار رسیده است و چنانچه این رقم به دو برابر یعنی 24 میلیارد دلار برسد و فراتر از آن تا مرز30 میلیارد دلار برود، در حوزه رفع ناترازی‌های ارزی گام مهمی برداشته شده است.

نفر با اشاره به ضرورت تعیین رابط از اتاق تهران و کنفدراسیون صادرات برای پیگیری و پیشبرد امور گفت: با توجه به تغییر دولت و تحولاتی که در آینده انتظار می‌رود، دوطرف توافق کردند یک برنامه عملیاتی با رویکرد توسعه صادرات به صورت مشترک تدوین و به دولت ارائه کنند.

این عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه با اشاره اینکه مفهوم و اهمیت صادرات در اقتصاد کشور نه در میان دولتمردان و نه در میان آحاد مردم تبیین نشده است، ادامه داد: نقش صادرات در رشد اقتصادی، ارزآوری و اشتغال‌زایی باید برای مردم بیان شود و به مثابه یک خط قرمز برای مسئولان ترسیم شود؛ به‌ویژه مسئولانی که مانع‌تراشی در برابر صادرات را در پیش گرفته‌اند.

او گفت: دولت چنان فربه شده است که نمی‌تواند به همه امور به نحو شایسته رسیدگی کند و هر کجا که دولت مداخله کرده هم به مصرف‌کنندگان و هم به تولیدکنندگان آسیب وارد کرده است؛ چنانچه تولیدکننده‌ای نتواند از عهده این خسارت‌ها برآید از عرصه تولید خارج می‌شود. در چنین شرایطی باید مسئولیت دولت در اغلب حوزه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود تا شاهد جهش تولید و افزایش صادرات کشور باشیم.

منبع :  اتاق تهران

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.