ابراز تمایل فعالان اقتصادی ترک برای سرمایه‌گذاری در ایران


هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو 1403 و حضور یک هیات تجاری از شرکت‌های ترکیه‌ای در ایران، همایش تجاری ایران و ترکیه در اتاق تهران برگزار شد. در این همایش، دو طرف به چالش‌ها و موانع توسعه ارتباطات تجاری اشاره کردند و از عزم خود برای حل این مسائل سخن گفتند. حسام‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، اعلام کرد که اتاق تهران قصد دارد در زنجیره‌های مشخصی با ترکیه همکاری کند و برای تقویت ارتباطات دولت و بخش خصوصی تجربیات ترکیه را بهره‌مند شود. او همچنین به مشارکت بخش خصوصی ترکیه در تدوین سند موافقت‌نامه آزاد اشاره کرد و آمادگی ایران برای میزبانی از هیات همراه مقامات ترکیه‌ای را در کمیسیون اقتصادی مشترک ابراز کرد.

image

 

در ادامه همایش، بولنت اورهان تورل، رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران، ابراز امیدواری کرد که سفر هیات ترک به ایران به توسعه مراودات تجاری دو کشور منجر شود و تاکید کرد که ایران و ترکیه با مرز مشترک و پیوندهای فرهنگی همچون خانواده‌ای هستند. وی به مزایای ایران از لحاظ ذخایر نفت، گاز و معادن اشاره کرد و تاکید کرد که ترکیه می‌تواند از طریق ایران به قفقاز متصل شود در حالی که ایران نیز می‌تواند از طریق ترکیه به اروپا دسترسی یابد. تورل به چگونگی جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ترکیه اشاره کرد و از تدابیری که ترکیه برای جذب سرمایه‌گذاران انجام می‌دهد نیز یاد کرد. او به ایران به عنوان یک کشور فرصت‌ها اشاره کرد و از نیروی کار ارزان و موقعیت جغرافیایی آن تقدیر کرد، همچنین به مسایل مربوط به عدم ارتباط بانکی بین‌المللی اشاره کرد و نیاز به هماهنگی بیشتر برای توسعه همکاری‌ها را مورد تأکید قرار داد.

image

 

مهرداد سعادت دهقان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، با تأکید بر 400 سال ارتباطات مسالمت‌آمیز بین دو کشور و با اشاره به جمعیت حدود 160 میلیون نفری آن‌ها، به مشکلات تجار ایرانی در ترکیه پرداخت و تأکید کرد که حل مسائل سیاسی بازار را برای توسعه روابط تجاری آن‌ها فراهم کرده است. او به اهمیت ایجاد اتاق مشترک فعال در ترکیه اشاره کرد و نیاز به برنامه‌ریزی برای تجارت آزاد با ترکیه را بیان کرد. همچنین، او به ایران به عنوان بهشت برندهای ترکیه‌ای اشاره کرد و اذعان کرد که برندهای ترکیه‌ای را که در ایران فعال هستند، به مزیت‌های این بازار آگاه دانست.

 

image


در ادامه، سعادت الدین بوداک، عضو هیات مدیره انجمن صنعت‌گران مستقل ترکیه (MÜSİAD)، با اشاره به سفر هیات ترکیه به ایران برای افزایش مراودات تجاری و تأکید بر وجود موانعی که امیدوار است در آینده حل شوند، از تمایل ترک‌ها به سرمایه‌گذاری در ایران و مناطق آزاد آن سخن گفت. او از فعالان اقتصادی ایرانی دعوت کرد که در اکسپوی ترکیه در نوامبر حضور یابند و تأکید کرد که ایجاد توازن در صادرات و واردات دو کشور اهمیت دارد.

در ادامه و پس از مراسم افتتاحیه، تجار ایرانی و ترکیه‌ای گفت وگوی های مستقیم خود را آغاز کردند.

image

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.