طرح چالش‌های اساسی و راهکارهای جهش تولید

صد و دومین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان‌شرقی با حضور سید شمس‌الدین حسینی؛ رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، غلامرضا نوري قزلجه؛ نائب رئیس کمیسیون، محمد رشيدي؛ سخنگوی کمیسیون و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، محسن زنگنه؛ سخنگو، مهدي طغياني و الياس نادران؛ اعضای کمیسیون، حجت نجفي‌زاده و غلامرضا رشادي؛ دبیران کمیسیون، مالک رحمتی؛ استاندار آذربایجان‌شرقی، صمد حسن‌زاده؛ رئیس اتاق ایران، یونس ژائله؛ رئیس اتاق تبریز، سردار عباسقلی‌زاده؛ فرمانده سپاه عاشورا، هیئت نمایندگان اتاق تبریز و جمعی از فعالان اقتصادی استان، در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

image

در نشست مذکور، یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی تبریز، به شعار “جهش تولید با مشارکت مردم” اشاره کرده و اهمیت تقویت بخش خصوصی برای توسعه اقتصاد کشور را بیان کرد. همچنین ایشان از کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دلیل محدودیت‌هایی مانند تحریم‌ها و عدم پیوستن به FATF  ابراز نگرانی کرد. ایشان امیدوار است که با تدوین برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجرای مگا‌پروژه‌ها، توسعه روزافزونی را برای استان آذربایجان شرقی  به ارمغان آید. او همچنین از عدم همکاری بانک‌های خصوصی در اعطای تسهیلات به بخش تولید انتقاد کرده و لزوم اصلاح قوانین و سیاست‌های ارزی کشور را مورد تأکید قرار داد. از دیگر نگرانی‌های ایشان، کمبود زیرساخت‌های آب، برق و گاز است چرا که توسعه بخش تولید بدون فراهم‌سازی این زیرساخت‌ها امکان‌پذیر نیست. ایشان همچنین، بر اهمیت خصوصی‌سازی، ارزشیابی و سپردن منابع با کارآیی پایین دولتی به افراد با اهلیت در بخش خصوصی جهت مدیریت بهتر منابع ملی  تأکید کرده و نیاز کشور به اصلاح قوانین مالیاتی وکمک به تاب‌آوری بخش خصوصی تحت فشار این قوانین را بیان کرد.

image

استاندار آذربایجان‌شرقی، مالک رحمتی، بر اهمیت توسعه اقتصادی و تجاری استان تأکید ;کرده و اظهار داشته که آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز همواره جزو پیشتازان در حوزه تولید و تجارت بوده‌اند. وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به دست مدیران استانی قابل حل است، اما بخشی دیگر مشکلات ملی است که نیازمند طرح و بررسی در سطح کلان و ایجاد و اصلاح قوانین است. رحمتی بر اهمیت اقتصاد به‌عنوان مسئله اول کشور تأکید کرده و سوالاتی در مورد متناسب بودن یا نبودن آرایش مدیران با شرایط اقتصادی مطرح کرده است. او همچنین به تدوین برنامه‌های جهش تولید اشاره کرده و از تشکیل کارگروه تخصصی جهش تولید را با مشارکت اتاق بازرگانی تبریز ابراز خرسندی نمود.

مالک رحمتی عدم تفویض اختیارات به مدیران استانی برای تصمیم‌گیری و تمرکز نظام اداری کشور در تهران را  به عنوان مشکل اساسی کشور شناخته و خواستار تفویض اختیارات مناسب به استان‌ها شد. او بر اهمیت تصمیم‌گیری مدیران استانی برای جهش تولید در کشور و نیازمندی به بهبود فرایندها، و اعطای تسهیلات بیشتری برای بخش خصوصی  تأکید کرد. ایشان همچنین بر لزوم توجه به جایگاه استان‌ها در توسعه اقتصادی و امکانات موجود در آن تأکید کرد و ضرورت تهیه اطلس سرمایه‌گذاری در توسعه کشور را خواستار شد. او همچنین نگرانی خود را از عدم همکاری بانک‌های خصوصی استان در اعطای تسهیلات به بخش خصوصی ابراز کرد و تأکید داشت که در صورت تداوم این روند، بانک‌هایی که هیچ‌گونه تسهیلاتی به تولید‌کنندگان ارائه نمی‌دهند، معرفی خواهند شد.

image

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران، بر اهمیت ساماندهی مسائل اقتصادی در برنامه‌های اساسی کشور تأکید کرده و اشاره کرده است که شعار سال مسئولیت و تکلیف بزرگی برای بخش خصوصی و دولت محول کرده است و  در این راستا همه باید با همتی عالی مشکلات موجود را برطرف کنند. ایشان ضمن ابراز تاسف اعلام کردند حل برخی مسائل برای واحدهای تبدیل تولیدی به یک رؤیا تبدیل شده است. وی اعلام کرد که اتاق بازرگانی ایران بسته کارشناسی‌شده‌ای را برای رفع مسائل ارزی و پولی تدوین کرده و به رئیس‌جمهور ارائه کرده است که در آن راهکارهای پیشنهادی بخش خصوصی به‌صورت مفصل آمده است. حسن‌زاده تأکید کرد که تأمین نقدینگی برای فعالیت واحدهای تولیدی امری حیاتی است و بانک‌ها به دلیل الزام دولت به اعطای وام‌های تکلیفی دستخوش کاهش اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی شده‌اند. او همچنین با افزایش نرخ بهره‌های بانکی که به منظور کنترل نقدینگی انجام شده است، مخالفت کرده و بر ضرورت توجه به ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی برای توسعه تولیدی و رشد اقتصادی کشور تأکید کرده است.

image

سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، با اشاره به کاهش میزان سرمایه‌گذاری در کشور در سال‌های اخیر، بیان کرد که تنها ۴ درصد افزایش سرمایه‌گذاری در دو سال گذشته را شاهد بوده‌ایم. او به وجود برخی مشکلات در حوزه ارز اشاره کرده و با تأکید بر اهمیت تدوین یک ساز و کار مشخص برای مدیریت ارز در کشور، اعلام کرد که سیاست ارزی فعلی محکوم به شکست است. حسینی اظهار کرد که حتی بین فعالان اقتصادی هم اجماعی درباره سیاست‌های ارزی وجود ندارد. او تسهیل در صدور مجوز کسب و کار و تأمین مالی واحدهای تولیدی را یک ضرورت دانست و با تأکید بر وضعیت رکود تورمی اظهار کرد که مدیریت نقدینگی و تأمین مالی در کشور با این ساختار امکان‌پذیر نیست.

image

محسن زنگنه؛ سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با اشاره به فراز و فرودهای طرح بحث ارز ترجیحی گفت: چند نرخی شدن ارز باعث بروز مشکلات متعددی شده است و تنها راه خروج از این شرایط تک‌نرخی شدن ارز است.
وی از دولت خواست تا سیاست‌ها و برنامه‌های ارزی خود را به‌صورت کامل مشخص کند، چراکه در غیر این صورت مجلس در قالب لایحه‌ای برنامه ارزی خود را تدوین خواهد کرد.
زنگنه تصریح کرد: نظام ارزی کشور صادرکننده را تنبیه و واردکننده را تشویق می‌کند و راه‌حل اصلی حل مشکلات موجود، کوتاه شدن دست دولت از اقتصاد است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.