بررسی راهکارهای رشد تجاری ایران و سریلانکا

در همایشی که به مناسبت حضور هیئتی از سریلانکا به سرپرستی وزیر کشاورزی این کشور در اتاق تهران برگزار شد، بر تعیین استراتژی بلندمدت برای همکاری میان دو کشور تاکید شد.

حسام الدین حلاج، معاون امور بین الملل اتاق تهران، با اشاره به برگزاری رویدادهای تجاری همزمان با نمایشگاه اکسپو برای آشنایی با ظرفیت‌ها و فرصت های همکاری و گفت وگوی مستقیم فعالان اقتصادی، گفت که حضور وزیر کشاورزی سریلانکا نشان دهنده تمایل این کشور به توسعه ارتباطات است. حلاج برقراری پرواز مستقیم و لغو روادید میان دو کشور را برای تسهیل تجارت و گردشگری و افزایش همکاری‌ها میان بازرگانان راهگشا دانست.

 

 

عطااله اشرفی اصفهانی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، با اشاره به جایگاه سریلانکا به عنوان تامین کننده بزرگ چای ایران، خواستار تعمیم همکاری‌ها به سایر حوزه ها شد. او با تاکید بر قدمت و جایگاه اتاق تهران و سهم 40 درصدی آن در تولید ناخالص داخلی کشور، به سفر اخیر رئیس جمهور ایران به سریلانکا و افتتاح طرح بزرگ برق‌آبی به ارزش 514 میلیون دلار اشاره کرد. اشرفی اصفهانی آمادگی ایران برای صادرات سوخت، محصولات خوراکی، لبنی، دارو، تجهیزات پزشکی و همچنین همکاری در زمینه تحقیق و توسعه، خدمات فنی و مهندسی، IT و کشت گلخانه ای را اعلام کرد و خواستار ایجاد یک کمیته اقتصادی و تجاری مشترک شد.

 

ماهیندا آماراویرا، وزیر کشاورزی سریلانکا، با اشاره به سابقه همکاری دو کشور، بر ضرورت تعیین استراتژی بلندمدت و گسترش زمینه های همکاری به منظور منافع دو ملت تاکید کرد. او با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه انرژی و تنوع محصولات کشاورزی سریلانکا، پیشنهاد همکاری در بخش‌های فناوری‌های پیشرفته کشاورزی، دامداری، حمل و نقل و گردشگری را ارائه کرد و از تجار ایرانی برای بازدید از سریلانکا دعوت کرد.

 

 

هادی طالبیان، مدیرکل شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران، با تاکید بر اهمیت این نشست، تشکیل کمیته مشترک، فعال سازی موافقتنامه تجارت ترجیحی، همکاری در بخش هوشمندسازی گلخانه ها و مکانیزه کردن کشاورزی و صادرات خرما، گوجه فرنگی، شیلات و خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا را پیشنهاد داد.

 

در ادامه جلسه، به پرسش و پاسخ میان فعالان اقتصادی و اعضای پنل اختصاص یافت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.