گزارش نمایشگاه سنگ و کاشی 1402

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران ۸ خرداد با حضور رضا محتشمی‌پور امور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب به طور رسمی شروع به کار کرد و تا ۱۲ خرداد ادامه داشت.

در این دوره بیش از ۱۰۰ شرکت محصولات خود را ارائه می‌دهند. معرفی توانمندی‌های شرکت‌های داخلی، ایجاد ظرفیت‌های جدید در کشور، آشنایی و به‌روزرسانی فناوری‌های نوین صنعت سنگ و شناخت روندهای آتی این حوزه از اهداف برگزاری نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران به شمار می رود. شرکت‌های حاضر در نمایشگاه بین‌المللی سنگ تهران در سه سالن مجزا برای «ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی»، «ملزومات مصرفی»، و «فرآوری معادن» مستقر بودند.

هیئت کارشناسی شرکت آذرپویا نیز از این نمایشگاه بازدید به عمل آوردند و مذاکراتی برای عقد قرارداد همکاری صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت آذرپویا با بیان اینکه مجموعه نباید از پتانیسل صنعت سنگ و کاشی غافل شود از برنامه‌ریزی اختصاصی و تشکیل یک کارگروه برای این صنعت سخن گفتند. ایشان همچنین اضافه کردند با نظر به اینکه در کشور جمهوری آذربایجان و خصوصا در منطقه تازه بازپس گرفته شده قره‌باغ، به دلیل وجود پروژه‌های ساخت‌وساز، و نیاز فراوان به مصالح ساختمانی باکیفیت، پتانسیل بالایی برای صادرات سنگ و کاشی کشورمان ایران وجود دارد. با ایجاد توان رقابتی به‌ویژه در نسبت کیفیت به قیمت در مقایسه با محصولات مشابه خارجی و همچنین ارایه‌ی دید واضح و کارشناسی شده به صاحب صنعت در داخل می‌توان به این مهم دست یافت.

آن‌چه در این نمایشگاه جلب توجه می‌کرد، ماشین‌آلات ساخت داخل برای فرآوری سنگ بود که از تکنولوژی نسبتاً بالایی برخوردار بود. به‌ویژه سیستم‌های هوش‌مند ساب و پولیش با طراحی نوآورانه که نشان از توان‌مندی مهندسان ایرانی در طراحی و تولید تجهیزات و ماشین‌آلات مصالح ساختمانی دارد. مشاهده‌ی چنین دست‌آوردهایی امید ما را به رونق بخش مولد اقتصاد تقویت می‌کند.

و اما درباره‌ی بین‌المللی بودن نمایشگاه، آن‌چه دیدیم جز چند شرکت کوچک چینی از حضور شرکت‌های خارجی و محصولات پیش‌رفته در این نمایشگاه خبری نبود. طبیعتاً با توجه به مدل کسب‌وکار ما که مبتنی بر بازرگانی بین‌المللی است، عنوان خالی بودن «نمایشگاه بین‌المللی» از محتوای بین‌المللی آن تعجب‌برانگیز و تأسف‌برانگیز بود. امیدواریم در نمایشگاه‌های داخلی پیشِ رو هرچه بیش‌تر شاهد حضور شرکت‌هایی از کشورهای مختلف باشیم زیرا معتقدیم اقتصادی که نتواند راه خود را به بازارهای بین‌المللی باز کند مانند آب راکدی پویایی و زایایی خود را به‌تدریج از دست می‌دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.